ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ-ΕΡΓΑΣΙΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΜΕΛΕΤΩΝ ΑΛΕΞΑΚΗΣ ΕΜΜ. & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
Διάταξη Παλαιού Οδικού Δικτύου στην Κρήτη
Μια μεγάλη αδικία, που αφορά τους χαρακτηρισμούς εκτάσεων κατά την Δασική Νομοθεσία, καλείται να αποτρέψουν τα Διοικητικά Εφετεία της Χώρας.
Το ιδιοκτησιακό καθεστώς των Βοσκοτόπων στην Κρήτη
Η έννοια της Αγριάδας στην Κρητική διάλεκτο.
Στοιχεία Οριοθέτησης Τεμαχίων & ονοματολογία στην Κρητική ιάλεκτο χαρακτηριστικών στοιχείων της
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ του ΑΛΕΞΑΚΗ ΕΜΜ Τοπ. Μηχανικού στην Ημερίδα για την Ρ.Α.Ε της 3-12-2012 στο ΙΤΕ Ηρακλείου
(Δ) Η Τουρκοκρατία σεβάστηκε τις περιουσίες των Κρητικών. – Πώς τις κλέβει το Ελληνικό Δημόσιο σήμερα
(Γ) Η Τουρκοκρατία σεβάστηκε τις περιουσίες των Κρητικών. – Πώς τις κλέβει το Ελληνικό Δημόσιο σήμερα.
(B) Η Τουρκοκρατία σεβάστηκε τις περιουσίες των Κρητικών. – Πώς τις κλέβει το Ελληνικό Δημόσιο σήμερα.
(A) Η Τουρκοκρατία σεβάστηκε τις περιουσίες των Κρητικών. – Πώς τις κλέβει το Ελληνικό Δημόσιο σήμερα.
Η νέα Τάξη Δούλων. Η απαγόρευση της εκτός σχεδίου δόμησης, το ιδεολογικό της περιεχόμενο.
Δικαστικές Πραγματογνωμοσύνες
Μουζούρι – Οκά, Μονάδες Μετρήσεως Εκτάσεων.
Ιδιοκτησιακά Προβλήματα και Εθνικό Κτηματολόγιο
Η νέα Τάξη Δούλων. Η απαγόρευση της εκτός σχεδίου δόμησης, το ιδεολογικό της περιεχόμενο.

Δημοσιεύτηκε στην ΠΑΤΡΙΔΑ

Ηράκλειο 9-1-2012
του Αλεξάκη Ι. Εμμ. - Τοπογράφου Μηχανικού

Το προωθούμενο Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) για την απαγόρευση της δόμησης εκτός σχεδίων πόλεως και εκτός ορίων οικισμών, έχει ξεσηκώσει δίκαια την αγανάκτηση σχεδόν όλων των πολιτών που βλέπουν την απαξίωση της γης τους. Η δυνατότητα δόμησης της εκτός σχεδίου γης είναι καθοριστικός παράγων στη διαμόρφωση της αξίας της.

Για να είμαστε ξεκάθαροι και τίμιοι πρέπει να πούμε ότι από τις επαφές που κάναμε προκύπτει ότι το αγνοούν οι Βουλευτές προωθείται ερήμην της Βουλής (καλά να ναι ο κύριος Πρόεδρος που τα υπογράφει όλα), ενώ σε αναβρασμό βρίσκεται και ο κλάδος των Μηχανικών και των ιδιοκτητών.

Με το προωθούμενο Διάταγμα για να θυμίσουμε χωρίς λεπτομέρειες απαγορεύεται και τίθεται περιορισμός στη δόμηση στις Ζώνες των οικισμών για παλιά οικόπεδα των 2000 τ.μ., σε παλαιά οικόπεδα επί δημοτικών, επαρχιακών και εθνικών οδών έκτασης 750 τ.μ. έως 2000 τ.μ. αναλόγως του χρόνου δημιουργίας τους και των ακινήτων 4000 τ.μ. που απομένουν στην υπόλοιπη έκταση. Πολλοί ιδιοκτήτες έχουν πληρώσει για να αποκτήσουν αγροτεμάχια στις παραπάνω κατηγορίες που να παρέχουν τη δυνατότητα να στεγάσουν τα παιδιά τους ή έχουν επενδύσει τις οικονομίες τους σε τέτοια επιλογή. Πάνω από το 90% των πολιτών θίγονται άμεσα ως ιδιοκτήτες από το ΠΔ.

Θα πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι το μέτρο της απαγόρευσης έχει και τους θεωρητικούς υποστηρικτές του. Εκφράζουν μια ιδεολογία η οποία αδιαφορεί για την απαξίωση της περιουσίας του πολίτη που στη περίπτωσή του προωθούμενου Διατάγματος ανήκει στα μεσαία και φτωχότερα στρώματα.

Δεν θέλει ιδιαίτερη προσπάθεια να εντοπίσει κανείς τους θεωρητικούς αυτούς, κυρίως Αρχιτέκτονες των Κεντρικών Υπηρεσιών της, κοντά στους Υπουργούς Χωροταξίας & Περιβάλλοντος των τελευταίων ετών, οι οποίοι δουλεύουν από καιρό για την εφαρμογή της ιδεολογίας της πλήρους απαγόρευσης της δόμησης εκτός σχεδίου.

Οι προσπάθειές τους έχουν ήδη καταλήξει στο να απαγορεύεται η δόμηση σε πολύ μεγάλο ποσοστό των εκτός σχεδίου περιοχών, είτε είναι κορυφογραμμές, είτε γιατί ο δρόμος δεν προϋπήρχε το 1923 , είτε γιατί το ακίνητο είναι γη υψηλής παραγωγικότητας, απαγορεύσεις που δυστυχώς ο κόσμος ζαλισμένος από όσα συμβαίνουν, δεν μπόρεσε να παρακολουθήσει και έχει άγνοια για το τι έχει ήδη συμβεί.

Σήμερα η δόμηση έχει λόγω της κακής οικονομικής συγκυρίας περιοριστεί στο λιγότερο από 10% που υπήρχε πριν 3 χρόνια και με την εφαρμογή του υπό προώθηση Προεδρικού Διατάγματος θα πλησιάσει το μηδέν.

Η ελπίδα όλων είναι να κινηθεί η αγορά με τα επαγγέλματα που κινούνται μέσω της οικοδομής και που είναι πάνω από τα 100 επαγγέλματα. Οι θεωρητικοί της απαγόρευσης αυτό δεν το λαμβάνουν υπόψη τους, προφανώς γιατί δεν τους ενδιαφέρει προσωπικά, αφού μάλλον δεν έχουν δουλέψει ποτέ στη πιάτσα και δεν έχουν βγάλει μεροκάματο όπως οι άλλοι συνάδελφοί τους αλλά και οι μπετατζήδες, οι σοβατζήδες και όλο το κύκλωμα της κατασκευής και της σχετικής εμπορίας.

Το ενδιαφέρον τους επί σειρά ετών στηρίζεται στο να προωθούν νομοθεσία, που εξυπηρετεί διαφορετικά συμφέροντα από τα συμφέροντα των λαϊκών στρωμάτων.

Ως παράδειγμα τέτοιας ρύθμισης αναφέρουμε ότι η τροποποίηση ενός σχεδίου κοντά σε παραλία όταν αφορά το πρώτο και το δεύτερο οικοδομικό τετράγωνο κοντά στη θάλασσα είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου, στα εσώτερα όμως οικοδομικά τετράγωνα είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας. Προφανώς θεωρούν τους εαυτούς τους καλύτερους στη λήψη των Αποφάσεων από τους συναδέλφους των της Περιφέρειας, κάποιοι όμως κακόπιστοι λένε πως με αυτό τον τρόπο δημιουργούν το υπόβαθρο του χρηματισμού, αφού στα παραλιακά οικοδομικά τετράγωνα οι αξίες είναι πολύ μεγάλες.

Συζητούμε λοιπόν αυτές τις μέρες με φίλους τι κρύβεται πίσω από προωθούμενο Προεδρικό Διάταγμα. Κάποιοι κακόπιστοι φίλοι μου λένε ότι το μέτρο της απαγόρευσης δόμησης έχει στόχο να ξεπουλήσουν οι μεγαλοεργολάβοι, οι οποίοι έχουν μερικές χιλιάδες διαμερίσματα απούλητα και πάρα ταύτα ελάχιστα έχουν χαμηλώσει τις τιμές.

Κάποιο άλλοι να συγκρατηθούν οι τιμές των οικοπέδων γιατί διαπιστώνεται ότι οι φτωχότεροι πολίτες έχουν διέξοδο για στέγαση στις αγροτικές περιοχές που η γη δεν είναι πολύ ακριβή και υποθέτουν ότι έχει μπει στόχος να κοπεί η διέξοδος αυτή. Η ύπαρξη διεξόδου είναι κίνδυνος για το Σύστημα.

Κάποιοι άλλοι υποθέτουν ότι υπάρχουν δολιοφθορείς στα υπουργεία που κλείνουν το μάτι «στις άλλες προοδευτικές δυνάμεις» τις οποίες βλέπουν να επηρεάζουν τις εξελίξεις στο μέλλον και τρέχουν να τους προσφέρουν τις υπηρεσίες τους με δολιοφθορές. Όλοι αναγνωρίζουμε ότι την φθορά ή τα κέρδη από τις ενέργειες του κ. Σιφουνάκη και του κ. Παπακωνσταντίνου την χρεώνεται το κόμμα του ΠΑΣΟΚ πράγμα φαίνεται λογικό σε πολλούς.

Οι τελευταίοι βέβαια που υποψιάζονται τις δολιοφθορές μπερδεύονται και είναι χαλαροί υποστηριχτές της άποψης, επειδή θα ανέμεναν «από τις άλλες προοδευτικές δυνάμεις» προετοιμασίες για να στηθούν αγχόνες και άλλα σχετικά πράγματα που δεν πρέπει να συζητούνται γιατί σε τέτοιες καταστάσεις την πληρώνουν και αθώοι, ανεξάρτητα του πόσο χρήσιμο θα ήταν κάτι τέτοιο.

Ας είναι. Οι ιδεολόγοι των απαγορεύσεων εντάσσονται στο πνεύμα των υπηρεσιών που λειτουργούν όταν πρόκειται να απαγορεύσουν το οποιοδήποτε έργο, αφού ελάχιστα δραστηριοποιούνται για την προώθηση του.

Ο κάθε επιχειρηματίας αλλά και ο απλός πολίτης γνωρίζει τις υπηρεσίες του κράτους, λόγω της δυνατότητάς τους να προβάλλουν εμπόδια στη πραγματοποίηση ενός έργου. Πολλές φορές τα εμπόδια αποδεικνύονται «σκόπιμα» και τα λύνουν οι ίδιοι που τα προβάλλουν προς ευχαρίστηση και ικανοποίηση των πάντων.

Αν θέλεις να κάνεις μια δουλειά υπάρχει το Περιβάλλον (Δασικά, ρυάκια κλπ.), το Δημόσιο (που προσπαθεί να κάνει αρπαχτές στην περιουσία των ιδιωτικών μέσω δασικών, χορτολιβαδικών εκτάσεων, αιγιαλών κλπ.), η Αρχαιολογία, η Πολεοδομία, το Δημόσιο αν δε αποφασίσεις να κάνεις κάποιο λιμενικό θέλεις εγκρίσεις από δεκαπέντε υπηρεσίες.

Όλα τα προηγούμενα τα συζητάμε πολλές φορές οι συνάδελφοι αλλά εμείς τα λέμε, εμείς τα ακούμε και κανείς βέβαια από τους αποφασίζοντες δεν έχει καμία διάθεση να ακούσει τέτοια θέματα, διότι το κυριαρχούν σύστημα δουλεύει διαφορετικά. Αν κάποιος πει κάτι τον παραπέμπουν στον Εισαγγελέα ή υποκριτικά του λένε να πει ονόματα που δεν λέγονται ποτέ γιατί στην συνέχεια θα τον ταλαιπωρούν όσο ζει (ακόμα και αν είναι εισαγγελέας ο ίδιος).

Το θέμα του προωθούμενου Προεδρικού Διατάγματος θεωρώ όμως ότι είναι πολύ σοβαρότερο και υποψιάζομαι ότι αφορά τον έλεγχο της αγροτικής παραγωγής και της διαχείρισης της.

Εάν το νομοσχέδιο υπογραφεί θα γίνει πλήρης απαξίωση της αγροτικής γης η οποία θα χάσει την αξία που έχει λόγω δυνατότητας δόμησης. Σήμερα στα χωριά μας η αξία της γης είναι περίπου τρείς χιλιάδες μετά όμως από ένα τέτοιο Π.Δ., βοηθούσης και της οικονομικής συγκυρίας πάρα πολύ θα κάνει «μια ρακή». Θα περιέλθει σε εταιρείες που είτε θα την χτίσουν όπου βολεύει σε επιχειρηματικές δραστηριότητες, είτε θα αναπτύξουν ενιαίες γεωργικές εκμεταλλεύσεις. Ο φόβος αυτός υπάρχει και χωρίς το Προεδρικό Διάταγμα και δυστυχώς οι Συνεταιρισμοί μας και κανείς φορέας δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να παρέμβει στην διαδικασία.

Φαίνεται εν προκειμένω ότι οι θεωρητικοί της απαγόρευσης της εκτός σχεδίου δόμησης πρόσφεραν το ιδεολογικό υπόβαθρο για τη στήριξη της πολιτικής της εφαρμογής της σύγχρονης Δουλείας. Δηλαδή της μετατροπής των αγροτών μας σε γεωργικούς εργάτες σε συνθήκες Δουλείας.

Πως προδίδονται σε αυτό; Στο προωθούμενο Προεδρικό Διάταγμα αφήνεται στην εκτός σχεδίου δόμηση μια εξαίρεση που αφορά τον καλλιεργητή της γης, αφού προβλέπει στο άρθρο 14 να επιτρέψει «κατοικία για τον απασχολούμενο με τη κύρια εκμετάλλευση» βέβαια προφανώς πάντα με Έλεγχο και Περιορισμό Δόμησης και Χρήσεων όπως αυτό το άρθρο προδιαγράφει.

Αν ίσχυε η πλήρης απαγόρευση κατοικίας θα αιτιολογούσα την θεωρητική θέση, χωρίς να την δικαιολογώ. Τα χωριά και οι οικισμοί της χώρας απέχουν δυόμιση χιλιόμετρα κατά μέσο όρο το ένα από το άλλο. Μπορούν οι καλλιεργητές να μένουν μέσα στους οικισμούς όπως μένουν σήμερα. Να ζουν στην οργανωμένη τοπική κοινωνία ως μέλη της απολαμβάνοντας και παρέχοντας αλληλέγγυα στήριξη.

Θα μπορούσε να επιτρέπει το ΠΔ δόμηση μόνο αποθηκών και αγροτικών εγκαταστάσεων και όχι «κατοικιών καλλιεργητών» περιορισμένης δόμησης. Αυτή ακριβώς η εξαίρεση με βάζει σε πολλές υποψίες.

Η πώληση της αγροτικής γης στο κεφάλαιο είναι αναμενόμενη και χωρίς την υπογραφή του Προεδρικού Διατάγματος όπως ανέφερα ήδη. Όμως το Διάταγμα λειτουργεί αποτρεπτικά στο να τρέξει ο αστός ή ημιαστός πολίτης να στηρίξει τον συγγενή του, το φίλο του με εξαγορά της ιδιοκτησίας και να δημιουργήσει ένα οικονομικό γόνατο στην πλήρη υποδούλωση. Πετυχαίνει δηλαδή το ΠΔ να αποκλείσει από τους αγοραστές την ντόπια μεσαία και κατώτερη τάξη υπέρ του Κεφαλαίου.

Το μοντέλο δηλαδή που εισάγεται είναι για την ύπαιθρο να υπάρχουν τοπικές καλλιέργειες με διάσπαρτες κατοικίες στις οποίες θα διαμένουν οι καλλιεργητές, θα καλλιεργούν την πέριξ γη, θα ζουν εκεί, θα εκπαιδεύουν τα παιδιά τους για να συνεχίσουν μετά από αυτούς να ζουν καλύπτοντας τις ανάγκες της επιβίωσής τους και αποδίδοντας στο αφεντικό τα κέρδη.

Οι ίδιοι θα είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια της υπαίθρου και γι’ αυτό θα πρέπει να μένουν μέσα στις καλλιέργειες. Δηλαδή εξασφαλίζει την δημιουργία της νέας αγροτικής τάξης των Δούλων και το ΠΔ διευκολύνει την μόνιμη διαμονή του δούλου και της οικογένειας του και την Ασφάλεια της ιδιοκτησίας του Κεφαλαίου.

Το μοντέλο αυτό λειτούργησε αρκετές περιόδους σε πολλές χώρες και στην Κρήτη και φαίνεται πώς έρχεται ανακύκλωση της ιστορίας είτε στην περίοδο της Ενετοκρατίας είτε στην περίοδο της Ρωμαϊκής Επικυριαρχίας. Βέβαια στην περίοδο της Γόρτυνος υπήρχε νομοθεσία που προστάτευε τους Δούλους που είχαν και δική τους «Βουλή», εντυπωσιακά αξιόλογη νομοθεσία, που την διαβάζουμε στην μετάφραση του αείμνηστου Στέλιου Φιοράκη.

Πολλοί φίλοι μου είπαν πώς είναι υπερβολική η προσέγγιση που κάνω. Τους είπα ότι τα ίδια έλεγαν αρχικά κάποιοι στις χώρες που έβαλε πόδι η Μοσάντο και άλλες πολυεθνικές.

Μου απάντησαν ότι το προωθούμενο Προεδρικό Διάταγμα είναι απλά μια νέα σκόπιμη δημιουργία σημείου εκμετάλλευσης, δηλαδή διαφθοράς, όχι δηλαδή τίποτα σπουδαίο, που θα διαμορφωθεί σε κάποια Υπουργική Απόφαση που θα ορίζει πώς θα πιστοποιείται «ο απασχολούμενος με την κύρια εκμετάλλευση» στον οποίο παρέχεται η δυνατότητα να χτίσει μια μικρή κατοικία. Η ΥΑ θα περιέχει και άλλες λεπτομέρειες.

Ανακουφίστηκα με την σκέψη ότι οι υποψίες μου είναι αδικαιολόγητες και το εύχομαι. Οφείλω να ομολογήσω ότι προτιμώ την διαφθορά από την Δουλεία στον τόπο μου.

Γράφοντας τα παραπάνω δεν ήθελα να γράψω τεχνικό κείμενο αλλά να δω την πολιτική πλευρά πραγμάτων που σήμερα περνούν χωρίς ούτε αυτοί που ψηφίσαμε να λαμβάνουν έστω κάποια γνώση. Προσπάθησα να γράψω με χιούμορ ίσως βγήκε κάποια οργή για την οποία βέβαια δεν ζητώ συγνώμη.

Μήπως για να είμαστε σοβαροί τέτοιες ρυθμίσεις πρέπει να περνούν από την Βουλή του Ελλήνων; Υπάρχουμε και υπάρχουν και οι Βουλευτές μας ακόμη.

ΑΡΧΙΚΗΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ-ΕΡΓΑΣΙΕΣΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑΑΡΧΕΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ